ISSN 1973-9702

copertina_NUOVE CAMPAGNE

Lessico dell’urbano 07 – Nuove Campagne

Fabrizio Esposito

Megalopoli, città diffusa, periurbanizzazione, sono solo alcuni dei molti neologismi che hanno travalicato il linguaggio tecnico dell’urbanistica per entrare a far parte del linguaggio comune: questi neologismi, oltre che “designare” e “denotare” specifici fenomeni urbani emergenti, testimoniano della natura multiforme della città contemporanea. L’obiettivo di questi testi sarà quello di presentare un ristretto vocabolario ragionato dei principali neologismi dell’urbano, attraverso un approccio fondamentalmente terminologico organizzato in cinque categorie generali: città globali, territori a bassa densità, modelli a rete, simulacri urbani, patchwork e città rurali. La lettura incrociata dei differenti termini, al di là della polisemia di alcuni e dell’equivoca utilizzazione di altri, permetterà, forse, di evocare la “forma” e la sovrapposizione dei significati della città attuale. La settima sezione (nuove campagne) raccogli alcuni termini che definiscono le nuove tendenze insediative che propugnano una rinascita della campagna, piuttosto che un’invasione tout court dell’urbano negli spazi aperti.

Megalopolis, urban sprawling, sprawl: these are just some of the many neologisms belonging to the technical language of planning that became part of the common language: these neologisms besides “designating” and “denoting” specific emerging urban phenomena testify the manifold nature of the contemporary city. The goal of these book is to present a limited reasoned vocabulary of the major neologisms of the urban, through an approach fundamentally terminological organized into five general categories: global cities, areas of low density, network models, urban simulacra, patchwork and rural cities. The cross reading of the different terms, beyond the polysemy of some and the equivocal use of others, will maybe allow to evoke the “form” and the overlap of the meanings of the current city. The seventh section (new campaigns) collect some terms that define new trends settlement who advocate a revival of the campaign, rather than outright invasion of the urban open spaces.

 

FABRIZIO ESPOSITO

Architetto e Ph.D. in Tecnica Urbanistica. Coniuga didattica universitaria e ricerca con la libera professione, occupandosi delle pratiche abitative negli spazi aperti rurali e dei rapporti tra forme insediative e persistenze storiche agrarie. Ha partecipato a numerosi progetti di ricerca finanziati dal MIUR. Collabora col Dipartimento di Scienze per l’Architettura della Scuola Politecnica di Genova. In campo professionale si dedica all’architettura civile e alla stesura di piani urbani comunali, con particolare attenzione alla Valutazione Ambientale Strategica e alla riqualificazione architettonica in aree di pregio paesistico.

Architect, Ph.D. in Town Planning. He combines teaching and university research with the profession, dealing with housing practices in rural open spaces and with the relationship between settlement forms and agricultural historical persistence. He participated to several research projects funded by the Ministry of Education. He collaborates with the Department of Sciences for Architecture of the Polytechnic School of Genoa. In the professional field he is involved in civil architecture projects and the elaboration of urban plans, with particular attention to the Strategic Environmental Assessment and redevelopment in areas of landscape values.

copertina_caramaschi1

Reflecting on today’s markets

The need for public markets today: the experience of Project for Public Spaces

Sara Caramaschi

The contribution gives an insight from the experience of Project for Public Spaces, a non-profit planning, design and educational organization, which advises cities across North America with special emphasis on citizen participation and transformation processes. The PPS program on marketplaces shows how public markets offer an effective strategy for revitalizing a community and for driving urban regeneration, sustainable living, employment and entrepreneurship in cities across North America. In June 2014, the author took part to the course How to create successful markets organized in New York City, where she learnt how to create or grow a thriving public market in cities from the experts at PPS.

 

Sara Caramaschi

Laureata in Architettura al Politecnico di Milano, attualmente frequenta il dottorato in “Paesaggi della Città Contemporanea. Politiche, tecniche e studi visuali” presso l’Università degli Studi Roma Tre. Si occupa del paesaggio urbano e nell’ambito della formazione dottorale sta approfondendo il tema del commercio mobile e il suo ruolo nell’attivazione dello spazio pubblico. Partecipa alle attività didattiche presso il dipartimento di Architettura dell’Università degli Studi Roma Tre ed è parte del comitato di redazione del giornale online UrbanisticaTre.